Zusammenfassung.
Ziele: Evaluierung der Durchführbarkeit und Effizienz einer perkutanen Kryotherapie mittels
7-F-Kryosonde in Nacktmäusen. Erheben des histopathologischen Befundes der Kryoläsion
nach definierten Zeitintervallen und Überprüfung einer möglichen Rolle der Apoptose
nach Kryotherapie. Darstellung morphologischer Veränderungen des Tumors und des angrenzenden
Gewebes im Anschluss an die Kryotherapie mittels kontrastmittelunterstützter MRT.
Methodik: Zweiminütige Kryotherapie subkutan implantierter Tumoren eines nicht-kleinzelligen
Bronchialkarzinoms (Lu1-Zellreihe) bei 15 Nacktmäusen. Gruppe a (9 Tiere): Präparation
und histomorphologische Begutachtung (HE-Färbung; TUNEL-Assay) von 7 Tieren nach 0
- 28 Tagen; Langzeitverlauf von zwei Tieren. Gruppe b: zusätzliche MRT-Untersuchung
von 6 Tieren vor sowie zu definierten Zeitintervallen nach der Kryotherapie mittels
T1 - und T2 -gewichteter sowie kontrastverstärkter T1 -gewichteter Spin-Echo-Sequenzen und anschließende Präparation. Vergleichende histologische
Kontrolluntersuchung an unbehandelten Mäusen. Ergebnisse: Rasche Tumorverkleinerung nach Kryotherapie (50 % innerhalb zwei Wochen) und narbige
Ausheilung mit einer rezidivfreien Überlebenszeit von über 6 Monaten bei zwei Mäusen.
In der nach der Kryotherapie durchgeführten MRT fehlende Kontrastmittelanreicherung
im behandelten Gewebe mit stark anreicherndem Randsaum als Zeichen einer zentralen
Stase und peripheren Hyperämie. Histologisch zunehmende, nach 4 Tagen fast vollständige
Nekrose des eingefrorenen Bezirkes sowie Apoptose-positive Kerne im TUNEL-Assay. Schlussfolgerung: Etablierung eines geeigneten Tier-Modelles für weitere Fragestellungen. Vollständige
Tumorablation der bis zu 2 cm messenden Tumoren mit narbiger Ausheilung nach zweiminütiger
Kryotherapie. Die Apoptose nimmt neben der Koagulationsnekrose eine mögliche Rolle
bei der Tumordestruktion nach Kryotherapie ein. Die kontrastmittelunterstützte MRT
ist zur Beurteilung der Kryoläsion nach der Therapie geeignet.
Cryotherapy of malignant tumors: MR imaging in comparison with pathological changes
in mice.
Purpose: Aim of our study was to investigate the efficacy of 7 F cryoprobes for percutaneous
use morpho- and histologically, to examine the role of apoptosis after cryotherapy,
and to compare contrast-enhanced MRI with histopathological findings at different
time intervals in a tumor-mouse model. Methods: Percutaneous cryotherapy was performed in 15 immunocompromised nude mice with subcutaneously
implanted tumors using the non-small-cell lung cancer cell line Lu 1. In group a)
7 mice were sacrificed after definite time intervals and histological examinations
were done for evaluation of necrosis and apoptosis (HE; TUNEL assay); 2 mice are in
long-term follow-up. In group b) in 6 mice tumor destruction and perfusion before
and after freezing were investigated with native and contrast-enhanced MR imaging
(T1 - and T2 -weighted spin-echo) and compared with histopathological findings. Histological control
were done in 2 untreated mice. Results: We observed fast tumor-reduction within two weeks (ca. 50 %). On long-term follow-up
(> 6 months) no recurrence has been noticed so far. Tumors were well vascularized
prior to treatment and did not-show contrast enhancement an any time after cryotherapy.
A narrow contrast-enhanced zone was seen on the tumor border subcutaneously as a sign
of peripheral hyperemia and central vascular stasis after cryotherapy. On histology
there was evidence of both apoptosis and necrosis. Conclusion: We have established a tumor-mouse model for further investigations. Two minutes freezing
of a 2-cm tumor in the mouse model is sufficient for tumor ablation with scarred healing.
Apoptosis may play a role in cryotherapy of experimental tumors. Contrast-enhanced
MRI is suitable for the estimation of the cryolasion.
Schlüsselwörter:
Kryotherapie - MRT - Nacktmaus - Tumor - Apoptose
Key words:
Cryotherapy - Magnetic resonance imaging (MRI) - Tumor - Nude mice - Apoptosis
Literatur
1
Cooper I S.
Cryogenic surgery - a new method of destruction or extirpation of benign or malignant
tissues.
N Engl J Med.
1963;
268
743-774
2
Onik G, Cohen J, Reyes G, Rubinsky B, Chang Z, Baust J.
Transrectal ultrasound-guided percutaneous radical cryosurgical ablation of the prostate.
Cancer.
1993;
72
1291-1299
3
Ravicumar T S, Steele G D.
Hepatic cryosurgery.
Surg Clin North Am.
1989;
69
433-439
4
Staren E D, Sabel M S, Gianakakis L M.
Cryosurgery of breast cancer.
Arch Surg.
1997;
132
28-33
5
Zhou X D, Zhao-You T, Ye-Quin Y, Zeng-Chen M.
Clinical evaluation of cryosurgery in the treatment of primary liver cancer: report
of 60 cases.
Cancer.
1988;
61
1889-1892
6
Lee F T, Chosy S G, Littrup P, Warner T F, Kuhlman J E, Mahvi D.
CT-monitored percutaneous cryoablation in a pig liver model: pilot study.
Radiology.
1999;
211
687-692
7
Speetzen R, Tacke J, Heschel I, Adam G, Rau G, Günther R W.
Minimal-invasive interstitielle Kryochirurgie unter MR-Kontrolle: Möglichkeiten für
In-vivo Forschung und klinische Anwendung.
Biomedizinische Technik.
1998;
43
12-13
8
Adam R, Akpinar E, Johann M, Kunstlinger F, Majno P, Bismuth H.
Place of Cryosurgery in the Treatment of Malignant Liver Tumors.
Ann Surg.
1997;
225
39-50
9
Gage A, Baust J.
Mechanisms of tissue injury in cryosurgery.
Cryobiology.
1998;
37
171-186
10
Mazur P.
The role of intracellular freezing in the death of cells cooled at supraoptimal rates.
Cryobiology.
1997;
14
251-272
11
Stucke K, Hirte D.
Zur Kryochirurgie maligner Lebertumoren.
Acta Hepatospenol.
1970;
6
416-422
12
Rabin Y, Coleman R, Mordohovich D, Ber R, Shitzer A.
A new cryosurgical device for controlled freezing II. In vivo experiments on skeletal
muscle of rabbit hindlimbs.
Cryobiology.
1996;
33
93-105
13
Stucke K, Kahlert F.
Morphologische Studien zur Kryochirurgie der Leber.
Acta Hepatosplenol.
1969;
5
311-324
14
Saraste A.
Morphologische Kriterien und Nachweis von Apoptose.
Herz.
1999;
24
189-195
15 Chen C T, Burton-Wurster I, Borden C, Lust G.
Necrosis followed by apoptosis in articular cartilage after repetitive impacts. Presented at 23rd Annual meeting of the American Society of Biomechanics. 1999:
Oct 21 - 23
16
Daniel B, Butts K, Block W.
Magnetic resonance imaging of frozen tissues: Temperature-dependent MR signal characteristics
and relevance for monitoring of cryosurgery.
Magn Reson Med.
1999;
41
627-630
17
Saliken J, McKinnon G, Gray R.
CT for monitoring cryotherapy.
Am J Roentgenol.
1996;
166
853-855
18
Tacke J, Speetzen R, Schorn R, Glowinski A, Grosskortenhaus S, Adam G, Rasche V, Rau G,
Günther R W.
Experimentelle MR-gesteuerte Kryotherapie des Gehirns mit nahezu Echtzeitdarstellung
durch radiale k-Raum Abtastung.
Fortschr Röntgenstr.
1999;
170
214-217
19
Layer G.
Bildgesteuerte Interventionen bei Lebertumoren.
Radiologe.
1999;
39
750-755
20
Tacke J, Speetzen R, Heschel I, Hunter D W, Rau G, Günther R W.
Imaging of interstitial cryotherapy - an in vitro comparison of ultrasound, computed
tomography and magnetic resonance imaging.
Cryobiology.
1999;
38
250-259
21
Hawighorst H, Dörsam J, Knopp M V, Jugowski W, Schoenberg S O, Wiesel M, Essig M,
van Kaick G.
MR-tomographische Verlaufskontrollen des Prostatakarzinoms nach Kryotherapie: Erste
Ergebnisse.
Fortschr Röntgenstr.
1998;
168
44-48
22
Kalbhen C L, Hricak H, Shinohara K, Chen M, Parivar F, Kurhanewicz J, Vigneron D B,
Caroll P R.
Prostate carcinoma: MR-imaging findings after cryosurgery.
Radiology.
1996;
198
807-811
1 * Diese Publikation enthält Ergebnisse der Dissertationen von cand. med. B. Röhrl
und cand. med. B. Neugebauer
Dr. Bernd Romaneehsen
Klinik und Poliklinik für Radiologie Johannes Gutenberg-Universität
Langenbeckstraße 1 55131 Mainz
Phone: + 49-6131-172019
Fax: + 49-6131-175558
Email: roman@radiologie.klinik.uni-mainz.de